Commitment to Open Science and Researcher Training
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14903222Keywords:
Science; Open; AccessAbstract
The advancement of scientific knowledge depends on a collective commitment to transparency, collaboration, and the broad dissemination of discoveries. In this context, Open Science emerges as an essential paradigm for democratizing access to information, allowing researchers from different parts of the world to share their findings and contribute to significant advances in various areas of knowledge (Araujo et al., 2021). This approach not only strengthens academic credibility but also promotes a better informed society that is better able to face contemporary challenges (Pinheiro et al., 2014).
Downloads
References
ARAÚJO, Ronaldo Ferreira et al. Ciência aberta na perspectiva de especialistas brasileiros: proposta de taxonomia. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 26, p. 1-27, 2021.
CASTIONI, Remi. Formação de pesquisadores em educação no Brasil, o papel das agências ea educação básica. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 24, n. 90, p. 199-224, 2016.
GUIMARAES, Maria Cristina Soares. Ciência aberta e livre acesso à informação científica: tão longe, tão perto. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, v. 8, n. 2, 2014.
MACIEL, Maria Lúcia; ABDO, Alexandre Hannud; ALBAGLI, Sarita. Ciência aberta, questões abertas. 2015.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro et al. Do acesso livre à ciência aberta: conceitos e implicações na comunicação científica. 2014.
VELHO, Léa. O papel da formação de pesquisadores no sistema de inovação. Ciência e cultura, v. 59, n. 4, p. 23-28, 2007.
ZANELLA, Andréa Vieira. Atividade criadora, produção de conhecimentos e formação de pesquisadores: algumas reflexões. Psicologia & Sociedade, v. 16, p. 135-145, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Periodicos Cedigma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.