Commitment to Open Science and Researcher Training

Authors

  • Luís Henrique da Silva Costa Pitágoras Faculty of São Luís-MA Autor https://orcid.org/0009-0006-5853-8884
  • João Mário Lima Sá Cedigma Autor
  • Joelina Da Silva Miranda Cedigma Autor
  • Joselia C. Lima Veras Cedigma Autor

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14903222

Keywords:

Science; Open; Access

Abstract

The advancement of scientific knowledge depends on a collective commitment to transparency, collaboration, and the broad dissemination of discoveries. In this context, Open Science emerges as an essential paradigm for democratizing access to information, allowing researchers from different parts of the world to share their findings and contribute to significant advances in various areas of knowledge (Araujo et al., 2021). This approach not only strengthens academic credibility but also promotes a better informed society that is better able to face contemporary challenges (Pinheiro et al., 2014).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luís Henrique da Silva Costa, Pitágoras Faculty of São Luís-MA

    Graduated in Psychology from the Pitágoras Faculty of São Luís-MA

  • João Mário Lima Sá, Cedigma

    Graduated in Psychology from the Pitágoras Faculty of São Luís-MA

  • Joelina Da Silva Miranda, Cedigma

    Graduated in Psychology from the Pitágoras Faculty of São Luís-MA

  • Joselia C. Lima Veras, Cedigma

    Graduated in Psychology from the Pitágoras Faculty of São Luís-MA

References

ARAÚJO, Ronaldo Ferreira et al. Ciência aberta na perspectiva de especialistas brasileiros: proposta de taxonomia. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 26, p. 1-27, 2021.

CASTIONI, Remi. Formação de pesquisadores em educação no Brasil, o papel das agências ea educação básica. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 24, n. 90, p. 199-224, 2016.

GUIMARAES, Maria Cristina Soares. Ciência aberta e livre acesso à informação científica: tão longe, tão perto. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, v. 8, n. 2, 2014.

MACIEL, Maria Lúcia; ABDO, Alexandre Hannud; ALBAGLI, Sarita. Ciência aberta, questões abertas. 2015.

PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro et al. Do acesso livre à ciência aberta: conceitos e implicações na comunicação científica. 2014.

VELHO, Léa. O papel da formação de pesquisadores no sistema de inovação. Ciência e cultura, v. 59, n. 4, p. 23-28, 2007.

ZANELLA, Andréa Vieira. Atividade criadora, produção de conhecimentos e formação de pesquisadores: algumas reflexões. Psicologia & Sociedade, v. 16, p. 135-145, 2004.

Published

2025-02-20

Issue

Section

Artigos de Revisão

How to Cite

Commitment to Open Science and Researcher Training (L. H. Da Silva Costa, J. M. L. Sá, J. D. S. Miranda, & J. C. L. Veras , Trans.). (2025). Periodicos Cedigma, 1(1), 1-2. https://doi.org/10.5281/zenodo.14903222

Similar Articles

1-10 of 13

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)