Brazil of Care: Humanized Practices that Transform Communities
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17509198Keywords:
Care; Humanization; Community; Public health; Social inclusion.Abstract
This article analyzes humanized care practices as a central axis for social transformation and community strengthening in the Brazilian context. The proposal for a “Brazil of Care” emerges from the need to redefine the role of public policies, institutions, and professionals in building a system that recognizes human dignity as a fundamental principle. The study, qualitative and bibliographic in nature, was based on publications from 2016 to 2025, available in the SciELO, LILACS, and BVS databases, focusing on practices of welcoming, listening, and community bonding. The results indicate that the humanization of care is a powerful strategy for promoting inclusion, citizenship, and comprehensive health. It concludes that the Brazil of Care is built upon empathy, co-responsibility, and the valuing of human relationships in the daily routine of public policies and essential services.
Downloads
References
DINIZ, Simone G. Humanização da assistência ao parto: teoria e prática: gênero, direitos humanos, desafios e lições aprendidas na implementação de práticas humanizadas no SUS. Editora Dialética, 2023.
DOS SANTOS, Antonio Nacílio Sousa et al. Por uma Atenção Primária Transformadora: Formação e capacitação profissional para fortalecer o trabalho no cuidado a saúde da família. ARACÊ, v. 7, n. 3, p. 11001-11030, 2025.
GUARITA, Marilia Reis; GUZZO, Marina Souza Lobo. Práticas de cuidado para a construção do Comum. Saúde e Sociedade, v. 33, p. e220894pt, 2024.
HIRATA, Helena. O cuidado: teorias e práticas. Boitempo Editorial, 2022.
MACHADO BERLEZE, Matheus; RIBEIRO FRANÇA, Janaína; MULLER GERMANI, Alessandra Regina. Círculos de Cultura e visitas domiciliares: um programa de extensão para promoção da saúde e empoderamento de um grupo de idosos. Revista de extensión universitaria, n. 21, p. 14-14, 2024.
MOTA, Guadalupe Corrêa. ÉTICA DO CUIDADO PARA UMA EDUCAÇÃO HUMANIZADORA E EMANCIPATÓRIA. Revista Contemplação, n. 34, 2024.
NASCIMENTO, Lorena Machado do. “Com os pés na comunidade e os olhos no mundo”: por uma educação que transforma (s). 2024.
PEDRANA, Leo. Atenção básica diferenciada às comunidades Pataxó da Bahia: uma etnografia polifônica das práticas de cuidado na perspectiva intercultural. 2018.
PEREIRA, Maria Clara Leal et al. Saúde pública no Brasil: desafios estruturais e necessidades de investimento sustentáveis para a melhoria do sistema. Revista Cedigma, v. 2, n. 3, 2024.
PIRES, Pedro Igor Feijó et al. HUMANIZAÇÃO EM UTI: A IMPORTÂNCIA DA ATUAÇÃO DA EQUIPE MULTIDISCIPLINAR NO CUIDADO INTENSIVO. Revista DCS, v. 22, n. 83, p. e3586-e3586, 2025.
SÁ, Vania Lucia dos Santos das et al. A Política Nacional de Humanização: ensaio histórico existencial e impactos proporcionados nos serviços de saúde brasileiros. 2024.
RODRIGUES, Gabriela dos Santos. Os processos humanizados e humanizadores no ambiente organizacional: a virada de chave da Mercur. 2023.
SARTI, Thiago Dias et al. Diversidade e Direitos Humanos na Atenção Primária à Saúde. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, v. 14, n. 41, p. 2259-2259, 2019.
SILVEIRA, João Luiz Gurgel Calvet da et al. Percepções da integração ensino-serviço-comunidade: contribuições para a formação eo cuidado integral em saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 24, p. e190499, 2020.
SIMÕES, Isabela Francisco et al. A importância de ações integradas em saúde para a formação de alunos de medicina e para a comunidade: um relato de experiência. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 23, n. 2, p. e11621-e11621, 2023.
SOUZA, Diego de Oliveira; MAURÍCIO, Jane Carla. A antinomia da proposta de humanização do cuidado em saúde. Saúde e sociedade, v. 27, p. 495-505, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Periodicos Cedigma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.




